maandag 30 september 2013

22 juli - JH Zeilzicht - Nieuwe Maas - WSV Hoogvliet. De weg via Gouda blijkt gestremd. Even ervoor komen we langs een versmalling vanwege werkzaamheden. Na de brug merken we dat de motor langzamer op toeren komt en dat we langzamer varen. Ik begin me meteen zorgen te maken. Weer het filter verstopt? De motortemperatuur ligt wat hoger dan normaal omdat het buitenwater dat de kielbalk (met koelvloeistof) moet koelen relatief warm is. We zitten stabiel rond de 80 graden en normaal is dat lager. We leggen wat tussen het motorluik voor extra koeling. Dat helpt maar het vermogen is nog steeds niet normaal. We leggen aan om te kijken of er wat aan de schroef hangt. Ik ga te water via het trapje aan het roer maar er blijkt niets aan te hangen. Vreemd. Als we verder varen is het probleem spontaan verdwenen. Achteraf denken we dat het aanleggen en achteruit slaan eventuele troep heeft los gemaakt. Een andere verklaring hebben we niet. Nog even stress als de temperatuurmeter het spontaan heeft begeven. De reparatiekwaliteiten van Karin komen goed van pas als blijkt dat de sleutel niet meer op de contactstand staat. Pffff genoeg voor vandaag. De weg via Gouda blijkt gestremd. Daardoor moeten we via Rotterdam. Precies wat we niet wilden maar je moet wat. We varen door de stad. Via de Parksluizen komen we op de Nieuwe Maas. Van hier dwars door de Rotterdamse haven. Als we de Nieuwe Maas op varen merken we meteen dat er een flinke stroming staat. Alleen de andere kant op dat we dachten! De bocht wordt heel ruim maar dat is hier geen probleem. We dachten stroom mee te hebben maar dat is niet het geval. Hoe kan dat? Behalve stroming staat er een serieuze golfslag veroorzaakt door de grote schepen die passeren. We zijn niet de enige die er wat moeite mee hebben. Met ons ploetert een motorboot mee op. Af en toe staan we bijna stil. Martijn heeft de grootste lol. Voor hem is het net een kermisattractie. Voor de stuurman meer een klus om de boel recht te houden. Banjer vindt het spannend en kruipt tussen mijn benen. Zo varen we een uur en passeren grote zeeschepen die aangemeerd liggen in de havens. Plotseling gaat het sneller. We naderen nu ook het punt waar we moeten oversteken naar de Oude Maas. We hebben het juiste moment gekozen tussen het vrachtverkeer door. Op de Oude Maas is het water een stuk rustiger. We hebben inmiddels 8 uur gevaren en het wordt tijd om een slaapplaats te zoeken. We vinden er een aan stuurboord, WSV Hoogvliet. Het is een klein haventje vlak voor de hefbrug dat amper te zien is als je aan komt varen. We varen naar binnen en worden meteen door de havenmeester naar de juiste plek gedirigeerd. Hij vertelt dat we net op tijd binnen zijn omdat bij eb de ingang 40 cm diep is. Ik sta hem nog een beetje onnozel aan te kijken als tot me doordringt dat het een getijdenhaven is. Dat hadden we hier nog niet verwacht maar op zich logisch want de stormvloedkering is vlakbij. Dat verklaart ook de tegengestelde stroming op de Nieuwe Maas. We hadden gewoon de vloedstroom tegen. Bij eb liggen we vast maar niet droog. Martijn vermaakt zich prima met het peilen van het afnemende water en vissen met het schepnet.

Geen opmerkingen: