dinsdag 8 juli 2008

Een boot kopen ... dat doe je niet zomaar


Het is 24 mei als we aankomen in de jachthaven waar Berend zojuist de boot uit het water haalt. Het is een heel gevaarte en het vereist de nodige precisie om hem met de trekker/oplegger over de botenhelling op de kant te trekken.

We begroeten Berend die een trapje heeft meegebracht om ook in de kajuit te kunnen komen. Het is prachtig weer en we nemen ruim de tijd om alles nog eens uitgebreid te bekijken. Ik snuffel achter alle luikjes, kijk onder de banken en afdichtschotten om een beeld te krijgen van wat zich daaronder afspeelt. De motor is ziet er niet gek uit, maar wat zegt dat? We hebben hem bij de vorige bezichtiging horen lopen. Het starten ging vlekkeloos, er waren geen rookwolken, geen raar getik of geklop. De tweecilinder stampte rustig bijna routinieus. Afgelopen winter is er diesel lekkage geweest tijdens de winteropslag maar die is verholpen. De dieseltank is door een gebroken slang leeggelopen in de motorruimte en de geur van diesel is nog sterk aanwezig. Wat minder mooi is, is dat er ook wat diesel onder de kajuit terecht is gekomen en in het lage houtwerk is getrokken. Nou heb ik diesel nooit vinden stinken maar de meningen lopen daarover uiteen. Als je een raam openzet is het meteen verdwenen waaruit ik meen op te maken dat het wel meevalt. Er lijkt nog wel wat diesel te lekken via een afdichtringetje, maar het is niet veel. Het moet alleen wel worden opgelost. Ik realiseer me dat we motorisch een zeker risico lopen gezien onze kennis.

De tijd vliegt voorbij. Het is al middag als Berend poolshoogte komt nemen. We hebben dan eigenlijk het besluit al genomen. WE DOEN HET!!
We spreken af dat we het dieselprobleem contractueel oplossen en daarmee is de koop gesloten. Bij een bakje koffie in het havenkantoor tekenen voor de koop. We hebben een boot gekocht!!
We raken opgewonden bij de gedachte dat de boot nu van ons is terwijl we eigenlijk helemaal niet weten wat varen inhoudt! Het is letterlijk een sprong in het diepe maar het voelt goed.

Berend stelt voor de boot nog even op de kant te laten zodat we de gelegenheid hebben om wat te doen aan een aantal roestplekken. Ook moet er een nieuwe laag anti-fouling worden aangebracht. Het lijkt me een verstandige keuze aangezien hij nu toch op de trailer staat.
Als we terugrijden realiseren we ons dat we morgen wat te doen hebben....

Geen opmerkingen: