woensdag 15 april 2009

Maanlandschap


14 april 2009 - De eerste laag lak zit op de mast. Het krabben was een flinke klus (+/- 5 uur). Vooral het deel van de mast dat boven het achterdek ligt was lastig vanwege de hoogte. Met een schaaf zijn daarna de zwarte plekken verwijderd. We hebben dit eerder uitgeprobeerd op de kluiverboom. Belangrijk is wel een goede kwaliteit schaaf die 'scherp' scherp is, en dat je de beitel op minimale diepte afstelt en richt. Goed letten op de richting van de nerf die op rondhout per plek kan verschillen. Anders is het resultaat dat er stukjes hout uitbreken.
De fijne afstelling haalt het dunne toplaagje grijs hout langzaam weg. Direct hieronder zit het mooie oranje-rode hout. Daarna goed schuren. Mensen kijken overigens wel een beetje raar als je aan een mast staat te schaven...
De eerste laag lak zit erop. Het geheel heeft een uur of 8 in beslag genomen.

Het dak van de kajuit heeft inmiddels wat weg van een maanlandschap. Het is deprimerend werk omdat je voor je gevoel alleen maar afbreekt (of beter gezegd 'gaten maakt'). Met een schroevedraaier en hamer is de plamuur rond de scheur goed te verwijderen. Het schoonmaken van het staal is gedaan met een Pirago die ik van het winter op internet heb gekocht (rubberen schijf met hardstalen puntjes voor op de boormachine). Deze neemt ook makkelijk de plamuur mee waar nodig. Het resultaat op het staal is een lichte sinaasappelhuid van kleine pikkeltjes veroorzaakt door de puntjes van de Pirago. De schijf is relatief veilig ten opzichte van een slijpschijf. Ik heb dat proefondervindelijk op mijn hand vastgesteld...

De eerste plekken zijn ingesmeerd met Owatrol primer. We krijgen van de winkel bij de werf echter een ander advies. De strekking van hun verhaal was: 'leuk voor de hobbyist, minder leuk voor de boot'. Ik ben er nog niet uit of dat alleen voor de primer eigenschappen van Owatrol geldt alsminder voor de roestomvormende werking van dit goedje (waarom het bekend staat). Het zal de komende jaren blijken. In ieder geval gebruiken we nu op tweede advies de Sikkens primer. Men stelde 2 lagen voor ( in 1 dag), plamuren met epoxy plamuur (geen polyesterplamuur i.v.m. scheurtjes na een paar jaar), schuren, 2 lagen primer, aflakken.
Na dit advies zijn we 120 Euro lichter en is de planning drastisch bijgesteld.

Na de tweede dag klussen komt alles een beetje op ons af. We hebben het gevoel niet vooruit te komen. We willen een mooie geschilderde boot zien. Geen maanlandschap op een zeeschouw.... Gelukkig geeft de tweede laag lak op de mast wat voldoening. Ook de kajuitdeur en het achterluik in de kuip krijgen een nieuwe laag lak.
Na twee dagen zijn we behoorlijk moe. We gaan naar huis naar Martijn die bij oma en opa logeert.

Geen opmerkingen: