zondag 4 maart 2012

Winterwerk

Het is een tijdje stil geweest op de blog. Dat betekent niet dat er niets is gebeurd. Afgelopen najaar was de winterberging. Dat was even nieuw, met andere leden in strak planningsschema naar de kraan. Viel er even voor ons nog een boot uit de hijsbanden... Maar allemaal goed gegaan en we liggen nu op de parkeerplaats. We hebben nu ook een sleutel van het hek dus kunnen komen en gaan wanneer we willen. In oktober is de vloer gesloopt. De banken moesten er ook uit. Onder de vloer zat een hoop ellende. Rottende balken, roest en....beton. Dat was een verrassing. Een betonplaat kwam uit zichzelf los. De rest zit muurvast. Het zijn 5 betonplaten met tussen de spanten aan een kant van de plaat een houten legger. Al het hout tussen de betonplaten is inmiddels verwijderd. De plakken roest ook. Gisteren alles schoongemaakt en het staal in de amerlock gezet. Het ziet er nu weer een stuk beter uit. Na veel sloopwerk kan eindelijk het opbouwen weer beginnen. Nieuwe leggers, daarop weer de banken. Een nieuwe plaat watervast multiplex, en als die er ligt komt daarover een nieuwe houten vloer. Eiken leek ons wel wat. Afgelopen week zijn de kussens naar de stoffeerder gebracht. We hebben gekozen voor een donkerblauwe stof. Of het af is voor de tewaterlating de tweede week van april moeten we nog zien. Op zich kan het leggen van de vloer ook op het water. En er staat nog mer op het programma. De vorige week de zwaarden en het roer naar huis gebracht met de aanhanger van de garage. Er moet flink wat aan gebeuren. Dat is er de afgelopen jaren in Friesland een beetje bij in geschoten. Hier en daar moet wat worden opgevuld. Ook zijn we deels overgestapt op Owatrol olie afgewerkt met lak. Voordeel is dat wanneer de lak beschadigt, het hout niet meteen verkleurt. Voor de zwaarden en de klossen op het voordek wellicht een betere oplossing. Het zal moeten blijken. Verder natuurlijk het onderwaterschip. De oude lagen antifouling laten steeds meer los. Goed nieuws is dat de behandelde roestplekken goed houden. Ook die van een jaar of vier geleden. De amerlock bevalt wat dat betreft goed. Ook een paar hardnekkige roestplekken in het gangboord houden zich goed. Verder krigen de houten randen van de strijkklampen een beurt, moeten de brandstofslangen naar de motor worden vervangen en komt er een brandstoffilter. Het raam dat lekte moet een nieuw rubber, en het voordek en ganboorden moeten worden geschilderd. Het wordt zeker krap en we hoeven ons niet te vervelen komende weken!

Geen opmerkingen: