vrijdag 12 juni 2015

De lier II

De boot ligt weer in het water en de lier is inmiddels helemaal gereviseerd en geschilderd. De staalkabel die er op zat maakt snel beschadigingen en er hier en daar steken er scherpe draden uit. Daarom willen we de kabel te vervangen voor een nylon lijn. Maar ja, hoe sterk moet die zijn? We gaan eens kijken in de watersportwinkel. De breeksterkte loopt tot 5800 DAN. Dat komt bijna overeen met 5800 kg. We besluiten om de iets lichtere lijn te nemen van 12 mm. Toch nog goed voor zo'n 2400 DAN. Toch blijft het wel spannend. Zou dit houden? Geen idee hoe groot de trekkracht wordt als de mast bijna het laagste punt bereikt. De kracht op de constructie neemt dan aanzienlijk toe. We besluiten het er toch op te wagen. Aan het eind maken we een oog door de lijn met de speedy sticker dubbel te naaien. Daarna omwikkelen en afwerken met takelgaren.

Nadat de lijn op de lier is gezet gaan we de mast overeind zetten. Na een paar slagen komt de mast langzaam van de bok. Als hij 30 cm boven de bok hangt, laten we hem even hangen en zetten er nog wat meer druk op door er even aan te trekken. De lijn geeft geen krimp. Veert een heel klein beetje maar niet vervelend. De rek op de lijn valt heel erg mee. Missie geslaagd! We zijn blij dat we van de staalkabel af zijn. De nylon lijn blijkt nu al veel makkelijker te werken. Als de stagen zijn vastgezet toasten we op dat we weer een complete boot hebben.

Geen opmerkingen: