zondag 4 oktober 2015

Op goed vertrouwen - De Vliestroom

Beroemd (en berucht?) is de ingang van de haven van Vlieland vanwege de sterke stroming die voor de deur staat. Er schijnen geregeld schepen het hekwerk te rammen. Flipperkast noemen de havenmeesters dat. Hoe sterk de stroom is komen we achter tijdens de oversteek van Texel naar Vlieland. In plaats van door het Franse Gaatje zijn we om de Richel heen gevaren. Was niet nodig geweest bleek later. Maar ja, we wisten het niet zeker en we lagen op kop, dus afkijken was er niet bij. Dus we dachten: 'stick to the plan, en om de Richel heen'. Maar uiteindelijk toch niet helemaal volgens plan, want we varen veel te ver het zeegat in dan gepland. Ons navigatievermogen wordt er aan het eind van de dag blijkbaar niet beter op. Terwijl we alle schepen achter ons langs over de ondiepte zien steken, zetten wij vrolijk koers richting... Amerika? Toch maar niet dus linksaf de Vliestroom in. Het eerste stuk valt de stroom mee maar eenmaal voor het strand staan we bijna stil. Dus een tandje erbij. De vaargeul loopt hier vlak langs het strand. Zo dicht dat het net is of de tonnen verkeerd liggen. We vorderen een meter of 10 per minuut, zo lijkt het tenminste. En we zijn niet de enigen die er last van hebben. We maken deel uit van een stoet zwoegende schepen die heel langzaam de havenmond nadert. Andersom, via het Frans Gaatje hadden we de stroom mee gehad...lekker suf.

Voor vertrek hadden we een stukje gelezen van de KNRM met een advies voor het aanvaren van de haven van Vlieland. Uitgeknipt en meegenomen. We hebben het meerdere keren gelezen om zeker te zijn dat we begrepen wat er stond. Uiteindelijk een paar pijltjes in de tekening toegevoegd. De slotconclusie: maak gebruik van de 'neerstroom', voor of in de havenmond. Eb of vloed maakt niet uit; je stuurt op een westelijke koers naar de havenmond en draait strak om het groene, oostelijke havenhoofd naar binnen.
Pijltje waarschijnlijk verkeerd
om getekend...
Mooie theorie, maar het vraagt wel vertrouwen om het te doen. Ten eerste of het klopt; maar dat zal wel want de KNRM snapt echt wel hoe het werkt. Ten tweede of wij het ook goed hebben begrepen........en dat is wat minder vanzelfsprekend...
Dus op goed vertrouwen koersen we af op het oostelijke havenhoofd. De ebstroom nog steeds vol tegen. Voor ons neemt een kieljacht een aanloop van links. Door de westelijke koers steken we een stuk af en moeten we inhouden om het jacht voor te laten. Langzaam kruipen we richting de havenmond. Zou het werken of gaan we straks de reling in?... Plotseling merken we dat de stroom wegvalt. Het volgende moment voelt alsof we als het ware naar binnen worden gezogen! En voor we het weten zitten we al een eind tussen de palen. Joehoe! Op deze manier is de haven van Vlie invaren een Eitje. Bedankt KNRM!



Geen opmerkingen: