maandag 1 februari 2016

Touw & touw

De oorspronkelijke touwen op platbodems waren gemaakt van natuurvezels zoals hennep en manilla. Tegenwoordig zijn er verschillende synthetische imitatiesoorten die qua kleur en structuur de oorspronkelijke hennep en manilla touwen moeten benaderen. We hebben ons er deze week wat in verdiept want dit voorjaar moeten de vallen worden vervangen. Belangrijk is de prijs/kwaliteit verhouding voor zover we dat kunnen opmaken. Op fora zijn de meningen verdeeld hoewel wel steeds dezelfde merken worden genoemd. Verder zijn er twee merken die veel worden gebruikt in de chartervaart (Leoflex en Spunflex). We hebben de verschillende merken eens op een rijtje gezet:

- Hempex Langman / 12 mm / 3 streng / 2044kg / 165m = 185 EUR
- Polytex Langman / 12 mm / 3 streng / 2170kg / 220m = 330 EUR
- Spleitex / 12 mm / 3 streng / 2200kg / 110m = 116,50 / 220m = 210 EUR
- PP-tex / 12 mm / 3 streng / 2000kg / 200m = 125 EUR
- Polyhanfseil (Kanirope) / 12mm / 4 streng / 1230kg / 220m = 123 EUR
- Spunflex 1625 / 12mm / 3 streng / 2030kg / 220m = 308 EUR
- Leoflex / 12mm / 2030kg / 220m = 235 EUR

De prijs kan natuurlijk varieren per aanbieder maar dit is wat we zoal tegenkwamen.
Het touw is gemaakt van Polypropyleen en heeft een uv-filter die de levensduur en het kleurbehoud verlengt.

Tjsa en dan de hamvraag: welke wordt het... 
We denken er nog even over na.


1 opmerking:

Unknown zei

Beste mensen

Voor mijn pensionering was ik zeilmaker, blokken maker en touwverkoper. Ik heb alle soorten touw geprobeerd. Leoflex springt er duidelijk uit qua kwaliteit. Destijds heb ik de Clipper Stad Amsterdam getuigd. Van der Lee, producent van Leoflex, gaf een garantie van vier jaar. Dat is enorm veel voor een schip, ddat het jaar rond zeilt. Het touw heeft het gered. Bovendien ziet het er het mooiste uit.

Groet van Jan Dijkstra, former owner of UBSails.